This page is under construction

Uit beleidsplan Stichting Verloren Zaken:

Een stichting voor verbinding én veerkracht bij verlies en eenzaamheid


De in mei 2025 opgerichtte Stichting Verloren Zaken wil zorgen voor verandering in gemeente Hoorn. Onze missie is om verlies, in breedste zin van het woord, bespreekbaar te maken en daar ruimte voor te bieden voor jong en oud. Ondanks de constatering dat de maatschappelijke aandacht voor verlies en rouw de afgelopen jaren is toegenomen, blijkt het volgens Riet Fiddelaers-Jaspers, rouwtherapeut en opleider verlies en rouw, nog steeds lastig voor mensen om vorm te geven aan hun rouwproces. De reden die Fiddelaers-Jaspers hiervoor aandraagt, is dat rouwen door de jaren heen steeds meer een privé aangelegenheid is geworden. Waar, met name in de eerste helft van de vorige eeuw, rouwen aan regels was gebonden, is dit nu niet meer het geval. In onze ogen is het dan ook belangrijk om aandacht te vragen voor de onderwerpen: rouw, verlies, mentale weerbaarheid, overprikkeling en eenzaamheid. Ons doel is een fysieke plek te creëren waar in gezamenlijkheid ruimte is voor deze onderwerpen. Waar we samen zijn, elkaar kunnen ondersteunen en begrijpen. Hier willen we voor zorgen door met verschillende projecten verschillende doelgroepen aan te spreken, want hoewel we staan voor verbinding met jong én oud vragen de verschillende doelgroepen een andere aanpak. Met verschillende projecten proberen we aan deze behoefte te voorzien.
De projecten die op korte termijn onder de stichting zullen vallen zijn: de Rouwen en Vieren Kas, het Rouwcafé, de NoFoonZone, en the Walk of Grief. Voor de toekomst bestaat de ambitie om nog meer mensen te bereiken. Dit doen we door projecten op te zetten die verbinding maken met lokale verenigingen, scholen, burgerinitiatieven en ondernemers in Hoorn. Door in te zetten op de krachten en talenten die al in onze mooie stad aanwezig zijn. Door gezamenlijk elkaar te ondersteunen en te versterken.

Een stichting kan niet bestaan zonder stichtingsbestuur. Ons stichtingsbestuur bestaat uitervaringsdeskundigen als het gaat over het thema verlies en verbinding. Daarom de geschikte combinatie om te kunnen oordelen of projecten passen binnen de missie en doelen van de stichting.
Het stichtingsbestuur bestaat uit: Sanne Hermans als voorzitter, Devi Smit als secretaris, en Judith Mooij als penningmeester

Contact; stichtingverlorenzaken@gmail.com

RSIN nummer 867991999
KVK nummer 97299766
ANBI status aangevraagd
Bank gegevens volgen zodra bekend
Correspondentieadres: 't Grachtje over 8, 1625 PG Hoorn

Missie & Visie

Onze missie:
Verlies, in breedste zin van het woord, bespreekbaar te maken en daar ruimte aan bieden voor jong en oud.
Ons doel fysieke plekken te creëren waar in gezamenlijkheid ruimte is voor rouw, verlies, mentale weerbaarheid, overprikkeling en eenzaamheid. Een plek waar we samen zijn, elkaar kunnen ondersteunen en begrijpen.

Onze doelgroep
We richten ons op verschillende specifieke doelgroepen.
Zo richten we ons op kinderen (0t/m 14 jaar), de jong volwassenen (15 t/m 25jaar), en de volwassenen van 25 t/m 100 jaar.

Onze ambitie:

Meer mensen te bereiken door ruimte te maken voor verlies. Dit doen we door projecten op te zetten die verbinding maken met lokale verenigingen, scholen, burgerinitiatieven, ondernemers en talenten in Hoorn. Door in te zetten op de krachten die al in onze mooie stadaanwezig zijn. Door gezamenlijk elkaar te ondersteunen en te versterken.
Onze grootste ambitie is een eigen plek waar we dit allemaal kunnen samenbrengen in het centrum van Hoorn.
Heading 6


Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Projecten en Activiteiten

Projecten voor 2025:
De Rouwen & Vieren Kas
De noFoonZone

Heb je een idee of een idee voor een project waarbij je onder een stichting zou willen vallen om fondsen en subsidies aan te kunnen vragen?
Je kunt je plan en passende begroting, missie & visie indienen en het bestuur zal deze aanvraag beoordelen. Het bestuur vergaderd maandelijks in de eerste week van de maand en zal binnen gekomen vragen bespreken.
Insturen kan via stichtingverlorenzaken@gmail.com

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Verslagen en verantwoording van de projecten van 2025:

De verantwoording voor prjecten 2025 zullen op deze plek gepubliceerd worden

Subscript

Statuten

Het bestuur van de stichting is eindverantwoordelijk voor het financiële beheer. Zij moeten ervoor zorgen dat het vermogen wordt beheerd volgens de statuten en het beleid van de stichting. De stichting zal geen winst uitkeren aan bestuurders of anderen, maar zal haar middelen uitsluitend inzetten voor het realiseren van het maatschappelijke doel waarvoor ze is opgericht (zie de statuten).

Statuten

Oprichting Stichting
9113358/mm

Op zestien mei tweeduizend vijfentwintig verschenen voor mij, Michaël Joseph Moeskops,

notaris gevestigd te Hoorn:

a. mevrouw Sanne Elizabeth Hermans, geboren te Den Helder op dertig juni

negentienhonderd vierentachtig, gehuwd, wonende te 1056 RB Amsterdam, Mercatorstraat

107 3,

b. mevrouw Devi Robine Smit, geboren te Medemblik op vijftien juli tweeduizend twee,

ongehuwd en niet geregistreerd als partner, wonende te 1017 GE Amsterdam, Kerkstraat

117 1.

De verschenen personen verklaarden hierbij een stichting op te richten, die wordt geregeerd

door de volgende

Statuten.

Artikel 1.

Begripsbepalingen.

In deze statuten wordt verstaan onder:

- Bestuur: het bestuur van de Stichting;

- Schriftelijk:

bij brief, fax of e-mail, of bij boodschap die via een ander gangbaar

communicatiemiddel wordt overgebracht en elektronisch of op schrift kan worden

ontvangen mits de identiteit van de verzender met afdoende zekerheid kan worden

vastgesteld;

- Statuten:

de statuten van de Stichting, zoals die van tijd tot tijd zullen luiden;

- Stichting:

de rechtspersoon waarop de Statuten betrekking hebben.

Artikel 2.

Naam en zetel.

1. De Stichting draagt de naam: Stichting Verloren Zaken.

2. Zij heeft haar zetel in de gemeente Hoorn.

Artikel 3.

Doel.

1. De Stichting heeft ten doel het bespreekbaar maken van verlies, ruimte maken voor rouw

in de breedste zin van het woord, bespreekbaar te maken en daar ruimte voor bieden voor

jong en oud en voorts al hetgeen in de ruimste zin met één en ander verband houdt, daartoe

behoort en/of daartoe bevorderlijk kan zijn.

2. De Stichting tracht haar doel onder meer te bereiken door:

- het creëren van een fysieke plek waar in gezamenlijkheid ruimte is voor rouw, verlies,

mentale weerbaarheid, overprikkeling en eenzaamheid ter onderlinge ondersteuning en

begrip;

- het opzetten van projecten die verbinding maken met lokale verenigingen, scholen,

burgerinitiatieven en ondernemers in Hoorn;

- 2 -

- alle overige activiteiten die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn.

3. Tot de doelstelling van de Stichting is mede begrepen: het aanvaarden (of verwerpen dan

wel niet aanvaarden) van verkrijgingen krachtens erfrecht of schenking, ook als daar een

last of verplichting aan is verbonden.

4. De Stichting heeft niet ten doel het maken van winst.

Artikel 4.

Vermogen.

1. Het vermogen van de Stichting zal worden gevormd door:

a. subsidies en andere bijdragen;

b. schenkingen, erfstellingen en legaten;

c. alle andere verkrijgingen en baten.

2. De Stichting kan erfstellingen slechts aanvaarden onder het voorrecht van

boedelbeschrijving.

Artikel 5.

Bestuur.

1. Het Bestuur bestaat uit een door het Bestuur te bepalen oneven aantal van ten minste drie

(3) en maximaal vijf (5) leden.

De bestuurders worden benoemd door het Bestuur en voor de eerste maal bij deze akte.

2. Het Bestuur (met uitzondering van het eerste Bestuur, waarvan de leden in functie worden

benoemd) kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

De functies van secretaris en penningmeester kunnen ook door één persoon worden

vervuld.

3. De bestuurders worden benoemd voor onbepaalde tijd.

4. Bij het ontstaan van één (of meer) vacature(s) in het Bestuur zullen de overblijvende

bestuurders met algemene stemmen (of zal de enig overblijvende bestuurder) binnen drie

maanden na het ontstaan van de vacature(s) daarin voorzien door de benoeming van één

(of meer) opvolger(s).

5. Bij verschil van mening tussen de overblijvende bestuurders omtrent de benoeming,

alsmede wanneer te eniger tijd alle bestuurders mochten komen te ontbreken voordat

aanvulling van de ontstane vacature(s) plaats had en voorts indien de overgebleven

bestuurders zouden nalaten binnen de in lid 4 van dit artikel genoemde termijn in de

vacature(s) te voorzien, zal die voorziening geschieden door de rechtbank op verzoek van

iedere belanghebbende of op vordering van het openbaar ministerie.

Artikel 6.

Vergaderingen van het Bestuur en besluiten van het Bestuur.

1. De vergaderingen van het Bestuur worden gehouden op de plaats als bij de oproeping

vermeld.

2. Ieder half jaar wordt ten minste één vergadering gehouden.

3. Vergaderingen zullen voorts telkenmale worden gehouden, wanneer de voorzitter dit

wenselijk acht of indien één van de andere bestuurders daartoe Schriftelijk en onder

nauwkeurige opgave van de te behandelen punten aan de voorzitter het verzoek richt.

Indien de voorzitter aan een dergelijk verzoek geen gevolg geeft zodanig, dat de

vergadering kan worden gehouden binnen drie weken na het verzoek, is de verzoeker

gerechtigd zelf een vergadering bijeen te roepen met inachtneming van de vereiste

formaliteiten.

- 3 -

4. De oproeping tot de vergadering geschiedt - behoudens het in lid 3 bepaalde - door de

voorzitter, ten minste zeven dagen tevoren, de dag van de oproeping en die van de

vergadering niet meegerekend, Schriftelijk.

5. De oproeping vermeldt behalve plaats en tijdstip van de vergadering, de te behandelen

onderwerpen.

Vergaderingen van het Bestuur kunnen ook worden gehouden door middel van

telefonische- of videoconferenties, of door middel van enig ander communicatiemiddel,

mits elke deelnemende bestuurder door alle anderen gelijktijdig kan worden gehoord.

6. Indien de door de Statuten gegeven voorschriften voor het oproepen en houden van

vergaderingen niet in acht zijn genomen, kunnen desalniettemin in een vergadering van het

Bestuur geldige besluiten worden genomen over alle aan de orde komende onderwerpen,

mits in de betreffende vergadering van het Bestuur alle in functie zijnde bestuurders

aanwezig zijn en mits de betreffende besluiten worden genomen met algemene stemmen.

7. De vergaderingen worden geleid door de voorzitter van het Bestuur; bij diens afwezigheid

wijst de vergadering zelf haar voorzitter aan.

8. Van het verhandelde in de vergaderingen worden notulen gehouden door de secretaris of

door een van de andere aanwezigen, door de voorzitter daartoe aangezocht.

De notulen worden vastgesteld in de eerstvolgende vergadering en ten blijke daarvan

getekend door de voorzitter en secretaris van die vergadering.

Ondertekening van de notulen kan ook elektronisch plaatsvinden mits de identiteit van de

ondertekenaars met afdoende zekerheid kan worden vastgesteld.

9. Het Bestuur kan in een vergadering alleen dan geldige besluiten nemen indien de

meerderheid van zijn in functie zijnde stemgerechtigde leden in de vergadering aanwezig

of vertegenwoordigd is.

Een bestuurder kan zich in de vergadering door een mede-bestuurder laten

vertegenwoordigen op overlegging van een schriftelijke, ter beoordeling van de voorzitter

van de vergadering voldoende, volmacht.

Een bestuurder kan daarbij slechts voor één mede-bestuurder als gevolmachtigde optreden.

10. De bestuurder die een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het

belang van de Stichting en de met haar verbonden organisatie, meldt dit terstond aan de

overige bestuurders en verschaft daarover alle relevante informatie.

De overige bestuurders besluiten buiten aanwezigheid van de betrokken bestuurder of er

sprake is van een belang dat tegenstrijdig is met het belang van de Stichting en de met haar

verbonden organisatie.

Een bestuurder neemt niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming indien de

betreffende bestuurder daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat

tegenstrijdig is met het belang van de Stichting en de met haar verbonden organisatie.

Wanneer hierdoor geen bestuursbesluit zou kunnen worden genomen, wordt het besluit

desalniettemin genomen door het Bestuur onder schriftelijke vastlegging van de

overwegingen die aan het besluit ten grondslag liggen.

11. Het Bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits alle bestuurders hun stem

Schriftelijk hebben uitgebracht.

Het bepaalde in de vorige volzin geldt ook voor besluiten tot wijziging van de Statuten of

ontbinding van de Stichting.

- 4 -

Voor besluitvorming buiten vergadering gelden dezelfde meerderheden als voor

besluitvorming in vergadering.

Van een buiten vergadering genomen besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen

stemmen door de secretaris een relaas opgemaakt, dat na mede-ondertekening door de

voorzitter bij de notulen wordt gevoegd.

12. Iedere bestuurder heeft het recht tot het uitbrengen van één stem.

Voor zover de Statuten geen grotere meerderheid voorschrijven worden alle besluiten van

het Bestuur genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

Indien de stemmen staken komt geen besluit tot stand.

Eén of meer bestuurders hebben het recht om binnen tien dagen na de dag van de

vergadering, waarin de stemmen hebben gestaakt, aan het Nederlands Arbitrage Instituut te

verzoeken een adviseur te benoemen, teneinde een beslissing over het betreffende voorstel

te nemen.

De beslissing van de adviseur geldt alsdan als een besluit van het Bestuur.

13. Alle stemmingen ter vergadering geschieden mondeling, tenzij de voorzitter een

schriftelijke stemming gewenst acht of één van de stemgerechtigden dit voor de stemming

verlangt.

Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes.

14. Blanco stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.

15. In alle geschillen omtrent stemmingen, niet bij de Statuten voorzien, beslist de voorzitter.

Artikel 7.

Bestuursbevoegdheid en vergoedingen.

1. Het Bestuur is belast met het besturen van de Stichting.

2. Het Bestuur is, mits de betreffende besluiten worden genomen met algemene stemmen van

alle in functie zijnde bestuurders, bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten

tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van

overeenkomsten waarbij de Stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar

verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van

een ander verbindt.

3. Bij de vervulling van hun taak richten de bestuurders zich naar het belang van de Stichting

en de met haar verbonden organisatie.

4. In geval van ontstentenis of belet van één of meer bestuurders is (zijn) de overblijvende

bestuurder(s) met het gehele bestuur belast.

Het Bestuur draagt er voor zorg dat een persoon wordt aangewezen die in geval van

ontstentenis of belet van alle bestuurders of van de enige bestuurder de Stichting tijdelijk

bestuurt.

Onder belet van een bestuurder wordt in deze statuten in ieder geval verstaan de

omstandigheid dat:

a. de bestuurder gedurende een periode van meer dan zeven dagen onbereikbaar is door

ziekte of andere oorzaken; of

b. de bestuurder is geschorst.

5. Aan de bestuurders kan geen beloning worden toegekend.

Kosten worden aan de bestuurders op vertoon van de bewijsstukken vergoed.

Artikel 8.

Vertegenwoordiging.

- 5 -

1. De Stichting wordt vertegenwoordigd door het Bestuur, voor zover uit de wet niet anders

voortvloeit.

De Stichting kan voorts worden vertegenwoordigd door twee gezamenlijk handelende

bestuurders.

2. Het Bestuur kan aan één van de bestuurders alsmede aan derden volmacht geven om de

Stichting te vertegenwoordigen binnen de in die volmacht omschreven grenzen.

Artikel 9.

Einde lidmaatschap van het Bestuur.

Het lidmaatschap van het Bestuur eindigt:

- door overlijden van een bestuurder;

- bij verlies van het vrije beheer over het vermogen van een bestuurder;

- bij schriftelijke ontslagneming (bedanken);

- bij ontslag op grond van artikel 2:298 Burgerlijk Wetboek;

- door een besluit door de overige bestuurders met algemene stemmen genomen.

Artikel 10.

Boekjaar, jaarstukken en uitkeringenregister.

1. Het boekjaar van de Stichting is gelijk aan het kalenderjaar.

2. Het Bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de Stichting en van alles

betreffende de werkzaamheden van de Stichting, naar de eisen die voortvloeien uit deze

werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende

boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen

tijde de rechten en verplichtingen van de Stichting kunnen worden gekend.

3. Per het einde van ieder boekjaar maakt de penningmeester een balans en een staat van

baten en lasten over het geëindigde boekjaar op, welke jaarstukken binnen zes maanden na

afloop van het boekjaar en, indien de subsidiënten zulks wensen, vergezeld van een rapport

van een registeraccountant of een accountant-administratieconsulent aan het Bestuur

worden aangeboden.

4. De jaarstukken worden door het Bestuur vastgesteld.

Vaststelling van de jaarstukken door het Bestuur strekt de penningmeester tot decharge

voor het door hem gevoerde beheer.

5. Het Bestuur houdt een register bij waarin de namen en adressen van alle personen worden

opgenomen aan wie door de Stichting een uitkering is gedaan die niet meer bedraagt dan

vijfentwintig procent (25%) van het voor uitkering vatbare bedrag in een bepaald boekjaar,

alsmede het bedrag van de uitkering en de datum waarop deze uitkering is gedaan.

Artikel 11.

Commissies.

Het Bestuur is bevoegd een of meer commissies in te stellen, waarvan de taken en

bevoegdheden alsdan zullen worden vastgesteld bij huishoudelijk reglement.

Artikel 12.

Raad van Advies.

Het Bestuur kan een Raad van Advies instellen, die alsdan in ieder geval tot taak zal hebben het

Bestuur gevraagd en ongevraagd te adviseren.

De verdere taken en bevoegdheden zullen alsdan bij huishoudelijk reglement worden

vastgesteld.

Artikel 13.

- 6 -

Directeur.

1. Het Bestuur kan een directeur benoemen en deze belasten met de dagelijkse gang van

zaken van de Stichting.

2. Indien een directeur is benoemd kan deze door het Bestuur met inachtneming van de

daartoe strekkende wettelijke bepalingen worden ontslagen.

3. De directeur heeft in de vergaderingen van het Bestuur een adviserende stem.

Artikel 14.

Reglementen.

1. Het Bestuur is bevoegd een of meer reglementen vast te stellen, waarin die onderwerpen

worden geregeld, welke niet in de Statuten zijn vervat.

2. De reglementen mogen niet met de wet of de Statuten in strijd zijn.

3. Het Bestuur is te allen tijde bevoegd de reglementen te wijzigen of op te heffen.

4. Op de vaststelling, wijziging en opheffing van de reglementen is het bepaalde in artikel 15

leden 1 en 2 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 15.

Statutenwijziging.

1. Het Bestuur is bevoegd de Statuten te wijzigen.

Onverminderd het bepaalde in artikel 6 lid 11 moet het besluit daartoe worden genomen

met een meerderheid van ten minste drie/vierde van de uitgebrachte stemmen in een

vergadering van het Bestuur, waarin alle stemgerechtigde bestuurders aanwezig of

vertegenwoordigd zijn.

2. Zijn in een vergadering, waarin een voorstel als bedoeld in lid 1 van dit artikel aan de orde

is gesteld niet alle bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd dan zal een tweede

vergadering van het Bestuur worden bijeengeroepen, te houden niet eerder dan zeven

dagen, doch niet later dan één en twintig dagen na de eerste, waarin een zodanig besluit

kan worden genomen met een meerderheid van ten minste drie/vierde van de uitgebrachte

stemmen, en in welke vergadering ten minste de meerderheid van de in functie zijnde

stemgerechtigde bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is.

3. Iedere bestuurder is bevoegd de notariële akte van statutenwijziging te verlijden.

Artikel 16.

Ontbinding en vereffening.

1. Het Bestuur is bevoegd de Stichting te ontbinden.

Op het daartoe te nemen besluit is het bepaalde in artikel 15 leden 1 en 2 van

overeenkomstige toepassing.

2. De Stichting blijft na haar ontbinding voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar

vermogen nodig is.

3. De vereffening geschiedt door het Bestuur.

4. De vereffenaars dragen er zorg voor dat van de ontbinding van de Stichting inschrijving

geschiedt in het register, bedoeld in artikel 2:289 Burgerlijk Wetboek.

5. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de Statuten zoveel mogelijk van

kracht.

6. Een eventueel batig saldo van de ontbonden Stichting wordt besteed ten behoeve van een

algemeen nut beogende instelling of van een buitenlandse instelling die uitsluitend of

nagenoeg uitsluitend het algemeen nut beoogt.

- 7 -

7. Na afloop van de vereffening blijven de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers

van de ontbonden Stichting gedurende zeven jaren berusten onder de jongste vereffenaar.

Artikel 17.

Slotbepaling.

In alle gevallen waarin zowel de wet als de Statuten niet voorzien, beslist het Bestuur.

Slotverklaring.

Ten slotte verklaarden de verschenen personen ter uitvoering van het bepaalde in artikel 5 leden

1 en 2 dat het Bestuur voor de eerste maal uit drie (3) leden bestaat en dat voor de eerste maal

tot bestuurders worden benoemd:

1. de comparante sub a, mevrouw S.E. Hermans, als voorzitter;

2. de comparante sub b, mevrouw D.R. Smit, als secretaris;

3. mevrouw Judith Besseling, geboren te Venhuizen op zevenentwintig november

negentienhonderd drieënzeventig, wonende te 1693 AZ Wervershoof, Handelsweg 9, als

penningmeester.

Slot akte.

WAARVAN AKTE, in minuut opgemaakt is verleden te Hoorn op de datum in het hoofd van

deze akte gemeld.

De verschenen personen zijn mij, notaris, bekend. De identiteit van ieder van de bij deze akte

verschenen personen is door mij, notaris, aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1

van de Wet op de identificatieplicht vastgesteld.

De verschenen personen hebben verklaard van de inhoud van deze akte te hebben

kennisgenomen. De zakelijke inhoud van de akte is aan de verschenen personen opgegeven en

toegelicht. De verschenen personen hebben verklaard met de beperkte voorlezing van de akte in

te stemmen.

Vervolgens is deze akte beperkt voorgelezen en onmiddellijk daarna ondertekend, eerst door de

verschenen personen en vervolgens door mij, notaris.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript